ایدئولوژی مرکزی یا ارزشهای مرکزی که خمیرمایۀ دیدگاه آذر آب را تشکیل میدهد، در اصول زیر نهفته است:
- فعلیت در فلسفه زبانی، نه فقط تحلیل زبانی
- کشف یک کل بهم بسته (یک میثاق و یا چسب سازمانی) که اعضای سازمان را بهم مرتبط مینماید
- نظامات جدید به جای نظامات قدیم
- خاتمه دادن به رقابت های ایدئولوژیک کارکنان و تفاهم بر سر مفاهیم عالیه مشترک
- ایجاد یک نظام ارگانیکی با خرد اجتماعی و اخلاقی لازم (هنجارهای جدید فرهنگی)
- مشروعیت و مقبولیت سازمان برای کارکنان و مشتریان (متضمن هزینه – فایده اجتماعی)
- هویت سازمانی از ایدئولوژی سازمانی سرچشمه می گیرد و به شرح ذیل تعیین می شود:
- ایجاد نهادهای استراتژیک با فراگردهای دائمی، حرکت های فکری، توافقات جمعی
- ایجاد سازمانی با پویائی گروهی و طرح مفروضات اساسی (تازه پردازیها) و اثر بخش
- بازاندیشی بنیادین در طرح ها، ذهن ها و پیش داوریها
- ایجاد نظامات جدید مدیریتی و سازمانی
- ایجاد فرهنگ نوین سازمانی در فعالیتهای مرتبط
- آیندهنگری یا چشمانداز آذرآب به شرح ذیل میباشد:
- ارزشهای مرکزی:
- توسعه و تقویت روحیه و ارزشهای اسلامی کارکنان
- رشد و ارتقاء جامعۀ صنعتی با تکیه بر ارزشهای اسلامی
- اعتلای عزت نفس و توجه به کرامت انسان
- اصل خودباوری و خود اتکائی
- دستیابی به انسانهای خلاق و چند بعدی از لحاظ تخصصی
- قصد و عزم:
- صنایع آذرآب باید در دنیای صنعت بدرخشد.
- ورود به بازارهای جهانی
- ایجاد توانمندی بینالمللی در صنعت سنگین و جلب رضایت مشتریان در جهت تسخیر بازارهای هدف
- همسو شدن با تکنولوژی های بینالمللی و ایجاد تحول در صنایع اساسی
- اهداف جاه طلبانه (BHAGS):
- تبدیل آذرآب به یک شرکت پیمانکار عمومی (I.G.C)
- تبدیل شرکت آذرآب به یک شرکت با تکنولوژی برتر
- چشم انداز:
- تسخیر بازارهای ملی و منطقهای
- پیشتاز صنایع سنگین در منطقه
- توانمندی بینالمللی درصنعت سنگین
- دستیابی به رشد متوسط سالانه 20% در فروش محصولات و خدمات