رویکردهای مهم شرکت آذرآب در تعیین اهداف و سیاستهای کلان به شرح ذیل است:
- متعادل کردن کلیۀ استراتژیهای شرکت اعم از توسعۀ نیروی انسانی، تکنولوژی، تحقیق و توسعه و غیره به جای رویکرد منحصر به تولید و تدارکات
- جهانی کردن شرکت در بلندمدت با پر کردن شکافهای موجود
- تبعیت از معیارهای استراتژیک بازار و کسب فرصتهای تجاری محیطی
- گسترش منطقهای و بینالمللی در عرصۀ صنعت سنگین
اهداف کیفی و بلندمدت شرکت آذرآب به شرح ذیل هستند:
- رشد و توسعۀ تکنولوژیک با محوریت بخش انرژی، پتروشیمی، معادن و فلزات
- تقویت توان تکنولوژیک درجهتِ ساخت داخل، خوداتکائی داخلی وکاهش وابستگی کشور و صنایع مرتبط
- حفظ محیط زیست و استفادۀ بهینه از امکانات کشور در صنایع مرتبط
- نظمدهی و بکارگیری تحقیقات صنعتی به عنوان ابزاری برای حل مشکلات تکنولوژیک شرکت
- افزایش نرخ بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود شرکت در قالب اولویتهای بلندمدت جمهوری اسلامی ایران
- ایجاد ظرفیتهای جدید تولیدی، طراحی، مهندسی و تحقیقاتی بر اساس رویکردهای این برنامه
- رشد منظم ارزش افزودۀ تولیدات
- سعی در جهت هدایت سهم قابل توجهی از منابع مالی به بخشهای تحقیقات، نوآوری و ارتقاء تکنولوژی شرکت درجهت توسعۀ صنعتی کشور
- آشنا ساختن پرسنل شرکت و کارشناسان خود با علوم و فنون جدید و مرتبط با صنایع فعلی و آتی شرکت
- تقویت بنیۀ تفکر علمی، فلسفی و سیستمی پرسنل شرکت و تشویق آنان به مطالعه و تحقیق پیرامون پیشرفتهای صنعتی مرتبط و ارتقاء تکنولوژیک شرکت
- تاکید برای بکارگیری تکنولوژی مناسب به ویژه در رابطه با نرمافزار، سختافزار، مدیریت و سازماندهی
- استفادۀ بیشتر از ظرفیتهای مراکزعلمی و تحقیقاتی کشور در صنایع مرتبط
- تلاش در جهت تحقق سهم رهبری و مشاوره در کلیه بازارهای داخلی ومنطقه ای
- تلاش در جهت رخنه کردن در بازارهای بینالمللی و ارتقاء سطح صادرات محصولات و خدمات شرکت
- تغییر گرایش مدیران میانی وعملیاتی از تولید (به تنهائی) به سوی مشتریان و بازار و توأم با مسائل استراتژیک تولید-بازار
- تلاش برای شناخت روشها، ترفندها و ابزارهای رقبا در بازار جهت برنامهریزی برای افزایش توان رقابت با آنان
- تحقیق پیرامون استفادۀ بهینه از انرژی کشور و دادن طرح های موثر در جهت جلوگیری از اتلاف آنها برای افزایش سهم بازار انرژی
- استفاده از وسایل ارتباط جمعی کشورهای خارجی برای بازاریابی و تبلیغات
- بازنگری در ساختار بازرگانی، بازاریابی و صادرات شرکت و ایجاد دپارتمانهای لازم در زمینههای مذکور
سیاست های کلی و بلندمدت آذرآب برای نیل به اهداف مذکور به شرح زیر هستند:
- ایجاد مزیتهای تکنولوژیک و ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات در قبال رقبا
- بهکارگیری روشهای مرسوم در تکنولوژی برونزا و درونزا و مشارکت با پیشگامان تکنولوژی در جهان
- ایجاد زمینههای لازم برای گسترش روزافزون تبادل الکترونیکی اطلاعات تکنولوژیک بر اساس پیشرفتهای به دست آمده در جهان
- تأکید بر توسعه امکانات موجود قبل ازایجاد واحدهای جدید در جهت اهداف بلندمدت
- بهرهگیری، تقویت و ایجاد هسته های مهندسی، طراحی، مشاوره و هدایت تلاشها به منظور اجرای طرحهای مرتبط در سطح ملی وجذب تکنولوژیهای مناسب
- به حداکثر رساندن استفاده از ظرفیت های ماشین سازی و ساخت تجهیزات موجود در شرکت
- به روز نگه داشتن طراحی و تکنولوژی ساخت محصولات
- بهبود روشهای تولید به منظور کاهش میزان ضایعات و افزایش بازدهی نیروی انسانی شرکت
- تعمیق ساخت داخل کلیه محصولات فعلی وآتی با استفاده از امکانات کشور
- افزایش بهرهوری عوامل تولید و استفاده بهینه از مجموعۀ امکانات سختافزاری، نرمافزاری از طریق ایجاد و یا ارتقاء پیوندهای بین همکاران ملی و پیمانکاران جزء
- ارتقاء تواناییهای مدیریتی و سازماندهی
- تحقق اصل آموزش مستمر و فراگیر در تمام سطوح شغلی و تقویت و تجهیز امکانات و قابلیتهای آموزش در شرکت
- تنوعبخشی به کالاهای صنعتی صادراتی و افزایش تدریجی صادرات کالاهای سرمایهای و تکنولوژیبر
- ایجاد ساختاری توانمند جهت صادرات با هماهنگی عوامل درونی و محیطی
- ایجاد مزیتهای لازم از طریق رهبری قیمت، ارتقاء کیفیت محصولات وخدمات و ... برای افزایش سهم بازارهای هدف
- بکارگیری روشهای مرسوم تجارت در کسب اعتبارات و سرمایهگذاری و مشارکتهای بازرگانی و تکنولوژیک
- جلب مشارکت بنگاههای صنعتی بالادست، همردیف و پائیندست در تقویت اعتبارات مالی، زمینههای تحقیقاتی و تکنولوژی، طراحی و مهندسی، مهندسی خرید و پیمانکاری عمومی
- سرمایهگذاری در پروژههای اطلاعاتی، تکنولوژیکی، توسعۀ نیروی انسانی و ... به منظور ورود به کلاس جهانی
- ایجاد شبکۀ تامین کنندگان و پیمانکاران جزء در جهت ارتقاء سطح تولیدات و فروش شرکت